Fix och tvätt

Förutom bostaden är ofta bilen det största inköp en person gör. Men i en tid när det är självklart att investera tid och pengar i att hålla bostaden i modernt toppskick och därmed höja värdet på den, är det också hög tid att tänka på hur du håller din bil i toppskick på lång sikt. På så vis undviker dyra reparationer och motverkar värdeminskning på din bil.

längden kan det vara det som avgör om du kan sälja den vidare till ett skäligt pris eller om den dyrt inköpta bilen fort slutar som en rostig hög reservdelar. Hel och ren gäller även för bilar – inga synliga skador och ingen synlig smuts är sådant som både ger ett vårdat intryck och håller bilen rostfri. Det som ofta glöms vid en vanlig utsidig rutintvätt på biltvätten är dörr- och bakluckeöppningar, där det gärna samlas smuts som man får ta bort separat efteråt. En underredstvätt för att motverka rost kan vara motiverat om man fått mycket vägsalt på bilens undersida vintertid.

Rutorna bör putsas in- och utvändigt. Använd ej ammoniakbaserad fönsterputs inne i bilen, då detta kan sätta fläckar på invändiga ytor. Avsluta fönsterputsen med att veva ner rutorna och avlägsna smutsranden i överkanten, vilket man lätt glömmer annars.

En invändig städning av bilen ska omfatta en noggrann upplockning av skräp och sortering av föremål i bilen och rengöring av fläktutblås. Först när detta är gjort kan det vara lämpligt att damsuga bilen noggrant – många har en separat dammsugare till detta då mycket grov smuts samlas i bilen. Därefter kan man rengöra ytor och säten med något mildare rengöringsmedel som är lämpligt för tvätt av textilier, läder respektive plastytor. Glöm inte att tvätta och torka säkerhetsbältena!

Slutligen kan man behandla bilens plastytor, som instrumentpanelen, med glansmedel för att få en snygg yta. Undvik ratten!

Vid motorhuven finns det mycket som ska behandlas separat. Tvätta bort löv och annat som samlas vid luftintag. I allmänhet bör du vara försiktig med högtryckstvätt under motorhuven. Detta eftersom det är lätt att skada känsliga komponenter om trycket är för stort. Undvik också att spruta på en varm motor eller direkt på elektriska delar. Använd avfettningsmedel för att få bort smutsen och vinylglans för att putsa upp plastdelar. Passa på att kolla om oljan måste bytas och spolarvätskenivån när du är under huven, så är hela bilen i toppskick inför nästa biltur.

This entry was posted in Tips.